26 Okt 1 match
23 Mar 1 match

Pressmeddelande: IKSU tror på en framtid i SSL

7 februari 2019 15:00

IKSU innebandy vill genom detta pressmeddelande förtydliga sin ståndpunkt i konflikten mellan FSSL och Svenska innebandyförbundet.

IKSU innebandy tror på att en liga som är förankrad i idrottsrörelsen är det bästa för innebandyn i Sverige. Vårt hopp står till att vi löser denna onödiga konflikt och att fler lag ansluter sig att tillsammans med oss och Innebandyförbundet bygga en modern och ekonomiskt hållbar utveckling. Vi värnar om den svenska idrottsrörelsens tradition där elit- och breddverksamhet sker i nära samverkan, som ger inspiration och utveckling.

Den senaste tiden har det inom svensk innebandy pågått en dramatisk strid om formerna för innebandyns framtida utvecklingen. Stridsfrågan är om elitutvecklingen, ligorna, skall finnas inom svensk innebandy eller separeras från helheten. Ett stort behov av resurser har lett till att de högsta ligorna nu i värsta fall skiljs från den breda rörelsen som svensk innebandy utgör, med osäkra konsekvenser för helheten och sportens utveckling. IKSU tänker målmedvetet arbeta för att elitverksamheten ska finnas inom Innebandyförbundet och därmed Riksidrottsförbundet. Vi vill inte ansluta oss till en utbrytarliga utanför idrottsrörelsen.

-> Jag tror att vi räddar svensk innebandy genom att agera tillsammans inom idrottsrörelsen, säger ordförande Håkan Björk.

Representanterna för den nya ligan har inte presenterat någon trovärdig ekonomi eller svarat på andra viktiga förutsättningar som kommer att gälla, varken i närtid eller på lång sikt. Det är extremt tragiskt att vi är i denna situation, men då ingen av parterna lämnar något utrymme till förhandling tvingas IKSU välja. Vi kommer därför att bidra till den organisationsstruktur som förbundet har presenterat. Vi hoppas att detta leder till en modern organisation med förmågan att kombinera idrottens kärnvärden med behovet av tillräckliga ekonomiska resurser och affärsmässighet.

Vi är oroliga och missnöjda över den sportsliga situation vi ser ut att hamna i nästa säsong. Vi vill inte tappa tongivande spelare i det lag vi under många år byggt upp. Våra spelare har visat starkt stöd för styrelsens ambition att vara en del av idrottsrörelsen. De vill vara tillgängliga för det svenska landslaget och vara till stöd för ungdomarna inom svensk innebandy. Vi känner oss extremt trygga i vårt beslut. Vi hoppas att det finns fler föreningar som vill följa vårt exempel.

-> Jag vill tillsammans med resten av laget fortsätta slåss om att vinna SM-guld, fortsätta få äran att representera det svenska landslaget och att vi fortsatt ska vara föredömen för alla ungdomar. Min förhoppning är att andra klubbar väljer samma väg som oss, säger lagkapten Emelie Wibron.

Jocke Sjöström, 070-414 59 99

Håkan Björk, 070-606 00 73